תקציר המדיניות ומטרתה
מדיניות הקוד האתי המקצועי שלנו נועדה לספק לעובדים הנחיות בנוגע לערכי החברה ולעמדה שלנו בסוגיות שנחשבות לשנויות במחלוקת. אנו סומכים על שיקול דעתכם, אך חשוב לנו להעמיד לרשותכם מדריך ברור שתוכלו להיעזר בו במצבי חוסר ודאות (למשל, בניגוד עניינים). בנוסף, מדיניות זו מפרטת את ההשלכות האפשריות של הפרת הקוד האתי.
תחולה
המדיניות חלה על כל מי שמועסק אצלנו או פועל מטעמה של החברה, לרבות עובדים, מתמחים, מתנדבים, ספקים, לקוחות מוסדיים וקרנות הון סיכון.
שימו לב: הקוד האתי שונה במקצת מהקוד ההתנהגותי (שמופיע במלואו במדריך העובד). קוד ההתנהגות עוסק גם בנושאים כמו קוד לבוש ושימוש במדיה חברתית, בעוד שהקוד האתי מתייחס לנושאים ערכיים או משפטיים. עם זאת, יש חפיפה בין שני הקודים.
מרכיבי הקוד האתי המקצועי שלנו
מהו קוד אתי מקצועי?
הקוד האתי כולל עקרונות שמנחים את ההתנהגות העסקית, נועד לשמור על חוקיות החברה וסביבת עבודה בריאה. במקרה שלנו – זהו אוסף של סטנדרטים מקצועיים הנהוגים בארגון.
למה חשוב שיהיה קוד אתי כתוב?
כתיבת הקוד לא מעידה על חוסר אמון – להיפך. אנו שואפים להעסיק אנשים ערכיים שמונעים מעקרונות פנימיים, אך ברור לנו שיכולות להיות סיטואציות מורכבות. יש מקרים שהשאלה אינה בין "נכון" ל"לא נכון", אלא אזורים אפורים. בנוסף, יש חוקים שחשוב להכיר כדי לבצע את העבודה כנדרש.
בנוסף, כל ארגון עשוי לבצע גיוס לא מוצלח או להיתקל בהתנהגות חריגה מצד עובדים. במקרה כזה, הקוד האתי מספק מסגרת פעולה ברורה.
העקרונות המרכזיים בקוד האתי שלנו:
(ניתן להתאים לרוח הארגון)
- כבוד לאחר – נהגו באחרים כפי שהייתם רוצים שינהגו בכם.
- יושרה וכנות – דברו אמת, הימנעו ממעשים פסולים.
- הגינות – נהגו באובייקטיביות ושוויון.
- ציות לחוק – הכירו את החוק ועמדו בו.
- מקצועיות ואחריות – פעלו במיומנות וקחו אחריות על מעשיכם.
- שיתוף פעולה וסולידריות – היו זמינים לעזרה, עודדו עבודת צוות.
- אמינות – בצעו את משימותיכם בזמן ובאופן עצמאי.
פירוט:
כבוד לאחר
חובה לנהוג בכבוד כלפי כל אדם – באדיבות, ברגישות ובהתחשבות. אסור להטריד, להפעיל אלימות או לפגוע באחרים – הפרות אלה יובילו להליך בירור מיידי ואף לפיטורים.
למידע נוסף ניתן לעיין בפרק "הטרדה ואלימות" במדריך העובד.
אם מישהו – לקוח, עמית או גורם אחר – נוהג כלפיכם בגסות, פוגענות או באיום – דווחו על כך למנהל. אם ניתן, מומלץ לנסות לפתור את הסיטואציה יחד.
יושרה וכנות
על כל עובד לפעול בהתאם לערכי החברה. החלטות שמשפיעות על אחרים (כמו פיטורים או שינויים אסטרטגיים) יש לקבל בשקיפות.
שקרים, רמאות או גניבה יובילו לפעולה משמעתית ואף לפיטורים מיידיים, לפי שיקול דעת ההנהלה ובהתאם לחומרת המעשה.
טעויות קורות – הציפייה היא לדווח וללמוד מהן, לא להסתיר.
ניגוד עניינים
ניגוד עניינים קיים כאשר אינטרס אישי עלול לפגוע בשיקול הדעת המקצועי. דוגמה: שימוש בסמכות התפקיד לטובת רווח אישי, או הקצאת משאבים עסקיים לפעילות פרטית.
אם מתגלה ניגוד עניינים – תיבחן מחדש העסקתכם. חזרה על המקרה עלולה להוביל לפיטורים.
לפרטים נוספים – עיינו בפרק "ניגוד עניינים" במדריך העובד.
הגינות
יש לפעול בהגינות כלפי כל אדם – בין אם מדובר בקבלת עובדים, קידום או פיטורים.
אין להפלות על רקע חוקי (גיל, מגדר, מוצא ועוד). היו שקופים בהחלטותיכם והימנעו מהעדפה אישית.
אל תנקמו או תפגעו במועמדים/עובדים שפנו בתלונה או ביקשו זכויות כלשהן. זהו מעשה אסור.
אם טעינו כלפי ספק או לקוח – אל תסתירו זאת. פנו למנהל למציאת פתרון הוגן לשני הצדדים.
חוקיות
יש לפעול על פי כל החוקים החלים על תפקידכם – לדוגמה, רואי חשבון או רופאים כפופים לחוקים מקצועיים מחמירים.
במקרה של ספק משפטי – פנו להנהלה או ליועץ המשפטי.
אסור לחשוף מידע רגיש (לקוחות, עובדים, בעלי עניין), ויש לפעול לפי מדיניות ההגנה על פרטיות ואבטחת מידע.
חל איסור על כל פעילות אסורה לפי החוק: הונאה, שוחד, תקיפה, עבודת ילדים, פעילות מול גופים בלתי חוקיים.
מקצועיות ואחריות
עובד נדרש למאמץ סביר בעבודתו – גם לשם הצלחת החברה וגם מתוך אחריות כלפי העמיתים.
עבודה חלקית או איטית משפיעה לרעה על אחרים.
עודדו למידה והתפתחות – אם אינכם יודעים כיצד, דברו עם המנהל.
טעות? קחו אחריות. חוסר עקביות או נטילת אחריות יובילו לבחינה מחודשת של תפקידכם.
עבודת צוות
עבודת צוות ושיתוף פעולה הם ערכים מהותיים.
גם אם אתם עובדים באופן עצמאי – היו פתוחים להתייעצות, שיתוף ותרומה לאחרים.
אל תתביישו לבקש עזרה – זהו חלק בלתי נפרד מהמקצועיות.
אמינות
אנו סומכים עליכם שתבצעו את עבודתכם בזמן וללא צורך בפיקוח צמוד.
אנו מכירים בצורך לגמישות בשעות עבודה. ניתן לעבוד מרחוק כל עוד לא נפגעת ההשתתפות בפגישות. יש ימים שבהם נדרשת נוכחות פיזית.
למידע נוסף: עיינו בפרק "נוכחות" תחת Employment Basics ו"עבודה מהבית" תחת Benefits and Perks במדריך העובד.